ISKOLAPSZICHOLÓGUS BEMUTATKOZÁS SZÜLŐKNEK

Tisztelt Szülők!
Rövid bemutatkozás után szeretném tájékoztatni Önöket az iskolapszichológus tevékenységéről, illetve arról, szülőként milyen esetben, milyen formában kérhetnek segítséget.
Bohner Renáta vagyok, 2007-ban végeztem a Pécsi Tudományegyetemen pszichológusként. Ugyanitt 2020-ban szereztem (felnőtt) klinikai szakpszichológus végzettséget.
A 2020-as tanévben a Pécsi Egyházmegye által fenntartott mohácsi oktatási intézményekben látok el iskolapszichológusi feladatot.


MIT CSINÁL AZ ISKOLAPSZICHOLÓGUS?
Az iskolapszichológus feladata egyrészt az iskolában zajló nevelő-oktató munka hatékonyságának segítése pszichológia eszközeivel, a pozitív iskolai légkör fenntartásának, valamint a tanulók értelmi- és érzelmi- és személyiségfejlődésének támogatása. Ennek érdekében közvetítőtő szerepet tölt be a gyermek-szülő-pedagógus hármasában.
Munkája elsősorban a prevención alapul, vagyis igyekszik megelőzni az iskolai problémák kialakulását. Ennek részét képezheti mentálhigiénés vizsgálatok végzése (figyelem, fáradás, szorongás stb.), csoportos fejlesztőprogramok kidolgozása (pl. konfliktus-, stresszkezelés stb.), önismereti- személyiségfejlesztő kiscsoportok vezetése, pályaorientációs-, illetve egyéni krízistanácsadás (valamilyen átmeneti zavar esetén), ismereterjesztő tevékenység.
Emellett segítséget nyújt az (elsősorban az oktatás során, az iskolában) már kialakult problémák, akadályok megértésében, okainak feltárásában, és szükség esetén a problémák megoldásában. A problémák feltárásakor a pszichológus soha nem bűnbakot, hanem mindig ok-okozati összefüggéseket, és megoldásokat keres. Megpróbálja a felmerülő problémát a lehető legalaposabban, legtöbb oldaláról megismerni. Ennek során konzultáció (tanácsadás) keretében:
• segítséget ad a szülőnek gyermeke pontosabb megértéséhez, és tanácsot ad abban, hogy hogyan vehet részt a szülő a probléma megoldásában
• segítséget ad a pedagógusnak a probléma alaposabb megértéséhez, ötleteket, eszközöket ad a megoldáshoz
• szükség esetén segítséget nyújt a gyereknek abban, hogy saját magát és a problémát alaposabban megértse, és tanácsot ad abban, hogy ő maga mit tud tenni a probléma megoldásáért
A konzultáció célja tehát a gyermekkel kapcsolatos aktuális tennivalók tisztázása és egyeztetése, esetleges továbbirányítás szükségességének megbeszélése. A tanácsadás lehet egyszeri, vagy akár több alkalmas is, ugyanakkor fontos tisztázni, hogy a konzultáció nem jelent pszichoterápiát sem a gyerek, sem a család vonatkozásában, amennyiben a probléma terápiás, gyógyszeres kezelést igényel, az iskolapszichológus feladata a továbbirányítás megszervezése.
Forduljanak hozzám bizalommal, az alábbi problémák esetén:
• ha úgy érzi, gyermekével gyakoriak a konfliktusok, régi jó kapcsolatukban valami megváltozott, mostanában valamiért nem találják a közös hangot
• ha gyermeke magatartása, hangulata az utóbbi időben megváltozott, szorongóbb, vagy épp indulatosabb lett
• ha nyugtalanítja, hogy az utóbbi időben jelentősen romlott gyermeke tanulmányi eredménye
• úgy érzi, hogy a családban kialakult helyzet (válás, párkapcsolati problémák, haláleset vagy más, nehéz életesemények miatt) kezeléséhez szakember segítségére lenne szüksége

A konzultációs alkalmak nem direkt tanácsadást jelentenek, a szülővel/szülőkkel végzett közös munka során együtt igyekszünk gyermekük problémájára megoldást találni.

DIÁKOKNAK
Mindannyiunk életében előfordulnak problémák. Bár sok felnőtt úgy gondolja, a gyerekeknek nem lehetnek komoly gondjaik, fontos, hogy tudd, ez nem igaz. Ha nehéz helyzetbe kerülünk, általában először megpróbálunk saját erőnkből megbirkózni vele, vagy a hozzánk közel állóktól (családtagjainktól, barátainktól) segítséget, támogatást kérni. Ez nagy segítséget jelent, gyakran a probléma megoldásában is segít. Néha viszont ez nem elég, ilyenkor szükség lehet arra, hogy az pszichológus segítségét kérd. Ez még a felnőttekkel is előfordul, segítséget kérni nem szégyen, azt jelenti, hogy erőfeszítést teszel azért, hogy a problémádra megoldást találj. Ehhez szüleid beleegyezése szükséges, de a rábízott titkokat a pszichológus köteles megőrizni. A közös munka során abban segít, hogy a probléma megoldásról együtt gondolkodjatok.

Fordulj hozzám bizalommal, ha úgy gondolod, hogy ezekhez hasonló vagy más gondjaidat szívesen megosztanád velem:
• ha az utóbbi időben romlanak az eredményeid, mert nem tudsz eléggé koncentrálni, vagy egyszerűen elment a kedved a tanulástól
• ha úgy érzed, sokat tanulsz, de ez mégsem látszik jegyeiden
• ha gyakran tapasztalsz testi tüneteket (szédülsz, fáj a hasad, hasmenésed van, izzadsz, remegsz) iskolába indulás, vagy pl. dolgozatírás előtt
• ha úgy érzed, nem tartozol sehová, kiközösítenek, nem találod a helyed a suliban
• ha úgy érzed, ok nélkül változik a hangulatod pl: gyakran vagy szomorú, vagy épp mérges és agresszív, pedig azt sem tudod, mi miatt nem érzed jól magad
• ha nem jöttök ki jól valamelyik osztálytársaddal vagy tanároddal
• ha olyan dolog történt veled, bánt, nyomaszt, megijeszt, zavarba ejt, de nem tudod kivel megosztani, nem tudod, kitől kérj segítséget

Elérhetőségeim:
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
facebook oldal és chat: PE Mohácsi Iskolapszichológusa

 TÁJÉKOZÓDÁST SEGÍTŐ HONLAPOK:

PSZICHOLÓGIAI VONATKOZÁSÚ KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK A KORONAVÍRUSSAL KAPCSOLATBAN

Mindset pszichológia

Deliága Éva gyermekpszichológus honlapja

Könyv a koronavírusról gyerekeknek

Beszéljünk a koronavírusról - könyv

Videó gyerekeknek a koronavírusról

COVID "időkapszula"

 

Aktualitások

 

 

 

 okoiskola logo

 

Energiatudatos Iskola page 001

 

 

DSD logó

 

zöld óvoda

Szeptember 2021
H K Sz Cs P Szo V
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Szent Vér Báta